Izvajamo Beats kao primer kako napraviti uspešan biznis i zaraditi ogroman novac u određenoj niši.
Model je lako primenjiv i na lokalnom nivou. Posebno jer danas za mali novac možete rebrendirati bilo što iz Kine.
Kako je Beats hakirao muziku
U vreme završnih priprema za Olimpijske igre u Pekingu 2008. godine, Dr. Dre i Džimi Jovin počeli su sa realizacijom paklenog plana za revoluciju u jednoj grani industrije koja direktno baš i nema prevelike veze sa sportom, ali posredno ima itekako. Brend Beats, i kompanija Beats Electronics bili su spremni za tržište
Par godina ranije njih dvojica su sedeli i razgovarali o problemima koje imaju u svojoj industriji – muzici. Jedan problem je bila piraterija. Problem koji je bio težak i gotovo nemoguć za rešavanje, ali je bilo moguće napraviti brojna poboljšanja, što se od 2000. na ovamoi dešavalo.
Upravo u to vreme, kada je muzika postala prenosiva i lako dostupna, javio se drugi problem. Naime, moderni uređaji za reprodukciju muzike su preboleli dečije bolesti i probleme tehnologije i mogli su „poneti“ veoma kvalitetne zapise…
Ali da bi iskustvo bilo zaista pravo, i reprodukcija bi morala biti na jednako visokom nivou. Tu dolazimo do problema… slušalice koje su dolazile besplatno uz uređaje obično su bile ispod proseka, a malo ko je želeo da uloži dodatno vreme, trud i novac, da bi kupio kvalitetnije.
Prepoznavanje prilike za bolje rešenje
Audiofili su to svakako činili, ali njih je veoma malo, i oni znaju da kvalitet košta. Velika većina ljudi „ne čuje“ razliku, i nije spremna da je plati. Ne postoji kompromisno rešenje. U tome su Dr. Dre i Dzimi Jovin videli priliku.
Hajde da napravimo slušalice u nekoliko varijanti po sledećim principima
- Slušalice moraju biti cool. Moraju izgledati kvalitetno, ali i atraktivno.
- Moraju biti izrađene od dobrih materijala i dostupne u celoj paleti boja.
- Zvuk mora biti iznad kvalieta na koji su prosečni ljubitelji muzike navikli.
- Mora postojati nekoliko varijanti veličine i kompleksnosti – za svakog po nešto.
- Cena mora biti prihvatljiva velikom broju ljudi.
Kada znaš šta, ali ne znaš kako, nađeš nekog ko zna kako, ali ne zna šta. Obratili su se kompaniji Monster, Inc koja je imala više od trideset godina iskusta u razvoju profesnionalne audio opreme. Zajedno sa njima mogli su da naprave proizvod tačno onakav kakav žele. I šta onda?
Kako preplaviti tržište brzo i jeftino
Iako tehnologiju nisu poznavali, sa marketingom nisu imali problema. I to ne klasičnim marketingom i prodajom. Plan je bio – partnerstva za početak, dok brend ojača, a sve vreme, samostalno raditi marketing kreativnije, pametnije, sa stalnim gerila akcijama.
Svakako da je pomoglo i to što je Dre svoje ime stavio na brend, ali to ne bi bio ni prvi ni poslednji pokušaj poznate ličnosti da brendira nešto novo, koji bi završio kao spektakularan neuspeh.
Probijali su se kroz prisustvo u hip hop muzici – u spotovima, na nastupima, a zatim su se širili i dalje i dalje kroz poznate ličnosti koje su poklonici ove kulture. Poklanjali bi proizvode i komunicirali sa relevantnim ljudima, često nudeći mogućnost da dobiju svoje ko-brendirano specijalno izdanje slušalica (samo za njih, ili i za njihove fanove). A cool stvari, koje promovišu cool ljudi, brzo se šire…
Onda se javio HTC i poželeo da svoju novu seriju pametnih telefona ko-brendira sa Beats-om uz poruku – ovo su pametni telefoni koji puštaju najbolju muziku. Da bi to uradili, otkupili su prvo manji, a zatim i sveukupno većinski deo kompanije za ukupno oko 310 miliona dolara.
Saradnja je za HTC bila delimično uspešna, ali je Beats potpuno probila u mainstream. Par godina kasnije – HTC je prodao svoj udeo za sličan novac onome koji je uložio…
Ova finansijska injekcija i proboj na tržištu, značili su da je vreme da Beats ovlada i tehnologijom i počne da samostalno i proizvodi proizvode, naročito što su i mnogi drugi pokušavali da iskopiraju model, uključujući i Monster.
Zvezda na najvećoj sceni
Tokom Olimpijskih igara u Londonu 2012. godine Beats slušalice bile su jedna od najvećih zvezda, iako nisu bile sponzor igara. To je ogroman novac, upotrebljivost takvog sponzorstva je upitna. Takve stvari se obično koriste da se pokaže snaga i veličina brenda, a ne kao prilika da se brend probije. Nisu bili sponzor, ali su itekako bili tamo.
Kako se to dogodilo? Prateći svoju filozofiju upotrebe poznatih promotera, mesecima pre igara, kompanija je mnogim sportistima poklonila svoje proizvode. A ma koliko bili veliki i nedodirljivi, svi vole lepe i neobične stvari.
Zvaničnicima MOK-a se to nije ni malo dopalo, ali sportisti su nosili upadljive šarene slušalice dolazeći na borilišta, često i izlazeći na samo takmičenje. Plivači na primer, svih nacija. Kako su igre odmicale, tolerancija MOK-a je bila sve niža, ali Beats je već dobio i mnogo više nego što su očekivali.
Rasplet ove bajke
Posle šest godina postojanja, 1. avgusta 2014. godine Beats je kupila kompanija Apple. Za 3.2 milijarde dolara. To predstavlja najveću akviziciju koju je kompanija Apple napravila u četrdeset godina postojanja.
PREPORUKA
- Kako raditi Gerila marketing online
- Zabavni marketing
- Struktura izlaganja
- KAKO IZBRISATI FACEBOOK PROFIL
- Sigurnih klađenja