Kako ostaviti dobar prvi utisak

Kažu da za mnoge stvari u životu postoji druga šansa, osim za ostavljanje prvog utiska.

Kako ostaviti dobar prvi utisak saznajte u nastavku teksta. Ako uzmemo u obzir da kreiranje prvog utiska traje izrazito kratko (svega par desetina sekundi) dodatna specifičnost ostavljanja dobrog prvog utiska je u tome što – nema tačnog odgovora kako to uraditi.

U teroriji postoji veliki broj različitih tipova ličnosti koje se razlikuju po tome koji su im ključni kriterijumi za definisanje kvaliteta ostavljanja prvog utiska prilikom upoznavanja (vizuelizacija druge osobe, način govora, kreiranje emocija…) sa drugim osobama.

U praksi skoro svima jedinstveno je to da skoro niko ne može precizno da objasni kako i na koji način je nastao dobar ili loš osećaj o ličnostima sa kojima je vršena komunikacija.

U situacijama upoznavanja i ostavaljanja prvog utiska u prodaji, od pomoći mogu biti sledećih 8 koraka:

Udelite kompliment

kako ostaviti dobar prvi utisak
Kako ostaviti dobar prvi utisak

Lepa reč i gvozdena vrata otvara je svima poznata izreka, zato ne dozvolite da vam promakne prilika da nekome udeliti kompliment i pohvaliti ga za stvari koje je uradio ili koje su njemu bitne.

Na taj način ćete nekoj osobi ulepšati dan i učiniti da se dobro oseća, a ukoliko uradite to tokom prvog upoznavanja, velika je verovatnoća da ćete toj osobi ostaviti jako dobar utisak.

Probajte sa testiranjem tako što ćete svakog dana udeliti makar po jedan kompliment osobi iz vaše okoline ili prilikom prvog sastanka sa potencijalnim klijentom udelite kompliment o tome šta je njihova firma skoro uradila korisno ili jako dobro. Videćete kako se stvari vremenom menjaju, a kvalitetni odnosi kreiraju.

Naučite da dajete

Da li ste nekada bili u društvu osobe koja misli samo na sebe i svoje potrebe? Davanje je , verovali ili ne, tehnika koja se da naučiti.

Kreiranjem procesa davanja, stvara se emotivni osećaja ispunjenja i samim tim kod osobe koja primenjuje tehniku davanja počinje da se stvara instinkt dalje potrebe za davanjem.

Pokušajte da u odnosu date više nego što se očekuje, naučite da brinete o ljudima iz svog okruženja i videćete jako dobre efekte u odnosima sa ljudima.

Na primer, ukoliko znate da klijent ima poslovni problem koji nema veze sa vama, nazovite ga i pitajte ga da li je uspeo da reši problem i kako sad stvari funkcionišu? Na taj način ste mu dali mali znak pažnje, koji puno znači u odnosu.

Zahvalite se

Veoma često se desi da jedna osoba uradi nešto za drugu i ne dobije ni reč zahvalnosti.

Raditi nešto sa očekivanjem zahvalnosti druge osobe možda nije baš poželjna osobina, ali trudite se da ukoliko uvidite da je neko uradio nešto za vas, da mu se obavezno zahvalite.

Na primer, ukoliko ste nakon cold calling-a uspeli da zakažete sastanak sa direktorom prodaje firme koja vam je interesantan klijent.

Zahvalite mu se što vas je primio jer razumete koliko mu je gust raspored i koliko je teško napraviti prostora za ad hock sastanke. Sitnice čine odnos izvanrednim, ne dozvolite da vam promaknu.

Budite nasmijani

kako ostaviti dobar prvi utisak
Kako ostaviti dobar prvi utisak

Mrgud ili srećko? Harizma i pozitivna energija su neophodne karakteristike dobrih prodavaca, koji pozitivnom energijom znaju da „zaraze“ sagovornika.

Ma koliko da je informacija nezadovoljavajuća za klijenta, ukoliko je isporučite sa osmehom, biće lakše i vama i klijentu.

Probajte da prilikom prvog sljedećeg „bug-a“ koji klijent primeti ili nezadovoljstva koje je nastalo novom funkcionalnosti proizvoda koji prodajete, razumete problem i rješenje isporučite sa osmehom. Nije bitno šta kažete, nego kakav osećaj ostavite.

Upamtite imena

Da li beše Jovana ili Jelena? Miloš ili Marko? Imena su nam data da bismo bili jedinstveni, da bismo se razlikovali od drugih i ona su uz nas do kraja života.

Zamena imena ili situacija u kojoj niste upamtili ime osobe koju ste upravo upoznali može dati znak drugoj strani da ste tu samo zbog sebe i svojih potreba, a ne zbog njih.

Pokušajte da prilikom prvog sljedećeg upoznavanja upotrijebite ime osobe koju ste tek upoznali, primjetićete koliku ste razliku napravili prilikom ostavljanja prvog utiska i dali do znanja da ste dobar sugovornik koju aktivno sluša.

Manje obećanja – više ispunjenja

kako ostaviti dobar prvi utisak
Kako ostaviti dobar prvi utisak

Ne treba puno pojašnjenja ovog koraka, uvek držite u vidu da ono što obeća, to i ispunite.

Nekada ljudi znaju da se oslone na prodavače i za stvari koje vama ne izgledaju bitno, ali njima su sitnice koje mogu definirati odnos sa vama.

Radi treninga, pokušajte da u komunikaciji sa klijentom od starta dogovarate mala obećanja koja ćete ispunjavati (npr. Follow up poziv ili mail u tačno definisano vreme, isporuka draft ugovora , demo programa….).

Videćete kako se vaš odnos sa klijentom gradi, a poverenje raste.

Follow up

Jako mali broj ljudi napravi dodatni korak i nastavi dalju komunikaciju u prodaji ili u novom upoznavanju.

Pokušajte da prvom sledećom prilikom pri novom upoznavanju, nazovete ili pošaljete mail osobi koju ste upoznali, sa naglaskom na to kakav ste pozitivan utisak imali nakon sastanka.

Ono što je ključ follow up-a za kreiranje dobrog utiska je da on mora biti iskren, nemojte pokušavati da odglumite emocije.

Budite iskreni

Zadnje, ali ne i najmanje važo – budite otvoreni i iskreni. Iskrenost i otvorenost se prepoznaju, računajte na to da će sve što izgovorite prilikom prvog prodajnog sastanka biti analizirano kao filter za dalju komunikaciju.

Iskusni poslovni ljudi su vremenom razvili „alarme“ koji im jako brzo signaliziraju da li ste iskreni ili ste pokušali da sakrijete nešto od njih. Druga opcija vam zatvara dalja vrata.

PREPORUKA

Ciljevi firme i zaposlenih

Nemoguće je da ste do sada naišli na vodiče o poslovanju, a da u njima nisu bili spomenuti ciljevi firme. I to je sa jako dobrim razlogom, jer bez jasno postavljenih ciljeva, nećete nikuda ni stići. Razlog je jednostavan – kako ćete da stignete negde ako ne znate gde idete?

Firma bi trebalo da ima jasno postavljene, “pametne” ciljeve, ali tu istu firmu čine ljudi, na kojima je ispunjavanje tih ciljeva. Međutim, ti ljudi imaju i svoje – lične – ciljeve, koji mogu a i ne moraju da se poklapaju sa ciljevima firme.

Kada govorimo o poklapanju ciljeva zaposlenih i same kompanije, najpre mislimo na ciljeve koji se i tiču same kompanije – njenog opstanka, zadovoljavajućeg poslovanja, a zatim i rasta i napretka. Sa druge strane imamo zaposlene, koji imaju svoje sopstvene ciljeve, a u kontekstu posla i rada, oni se takođe tiču opstanka i napredovanja, ali i ličnog razvoja i učenja.

ciljevi firme i zaposlenih su najbliži njihovim vrednostima
Ciljevi firme i zaposlenih su najbliži njihovim vrednostima

U idealnom scenariju, vaš tim bi se sastojao od ljudi koji dele vaše ciljeve i vaša firma je mesto gde ih oni mogu i ostvariti. U realnosti, ovakva okolnost može biti slučaj, ali isto tako često i nije.

Ako je vaša firma mala, a jedan od vaših zaposlenih, recimo, kao karijerni cilj ima napredovanje do hijerarhijskog nivoa koji u vašoj firmi i ne postoji, onda je jasno da to nije mesto na kom će on ostvariti taj svoj karijerni cilj. Ono što mu preostaje jeste da redefiniše cilj ili da pronađe mesto na kom će moći da ga ispuni.

Kako možete postići to da ciljevi vaše firme i ciljevi vaših zaposlenih budu u saglasnosti, onoliko koliko to okolnosti dozvoljavaju? Evo koje tri stvari su u tom procesu od suštinske važnosti:

3 stavke za početak usklađivanja ciljeva firme i zaposlenih

Poznavanje tima i njihovih potreba – Kako biste uopšte znali koje to ciljeve imaju vaši zaposleni, najpre je neophodno da ih poznajete. Iako će ljudi možda neke važne stvari, prirodno, prećutati (na primer: “Otići ću tamo gde mi ponude veću platu”), to i dalje ne znači da ne možete imati utvid u to čemu streme vaši zaposleni i šta je potrebno da se desi da do svojih ciljeva i stignu.

Usklađivanje onoga što imaju sa onim što trebaju – Čak i ako vaši zaposleni imaju karijerne ciljeve koje ne mogu ispuniti u vašoj firmi, to ne znači da ništa po tom pitanju ne može da se učini. Na primer, ako osoba X ima ambiciju da postane prodajni direktor neke velike kompanije, vi mu to možda ne možete omogućiti, ali mu i te kako možete obezbediti druge važne stvari koje će mu pomoći da dođe do svog cilja: možete mu, kada procenite da je spreman, dodeliti više odgovornosti i voditi ga na putu koji mora proći kako bi stekao veštine i kompetencije kojima stremi.

Tako ćete imati zaposlenog koji je motivisan i spreman da izađe iz svoje trenutne uloge kako bi se pripremio za neku veću, istovremeno nudeći vašoj firmi sve ono što jedan takav zaposleni može da joj ponudi.

Praćenje – Ako donesete odluku da na ovaj način ispitate i probate da uskladite organizacione i ciljeve svojih zaposlenih, važno je imati na umu nije reč o jednokratno donetoj odluci koja će, kad se donese, ostati da čami u nekoj prašnjavoj fascikli vašeg uma ili kancelarijskog stola.

ukoliko se ciljevi firme ne poklapaju sa ciljevaima zaposlenih, usklađivanje je neophodno
Ukoliko se ciljevi firme ne poklapaju sa ciljevaima zaposlenih, usklađivanje je neophodno

Ovde je reč o procesu, koji kao takav zahteva i praćenje, a to ne mora biti ništa preterano kompleksno. Sastanak na mesečnom nivou sa pomenutim zaposlenim X i razgovor sa njime oko toga kako iz njegove perspektive izgleda sve ono što se dešava mogu biti sjajan način da dobijete dragocene povratne informacije.

Ukoliko pokazujete interesovanje za karijerni razvoj i napredovanje (ne samo hijerarhijsko, već svako napredovanje koje uključuje učenje i razvoj), vaši zaposleni će znati da vodite računa o njima i njihovim ciljevima, a to će se pozitivno odraziti na njihovu motivaciju, zadovoljstvo poslom, kao i na kvalitet komunikacije i sveukupnu atmosferu koja vlada u vašem kolektivu, bez obzira na njegovu brojnost.

Ključna stavka usklađivanja

Ciljevi su, dakle, važni, ali postoji nešto još važnije – ključni sastojak koji je neophodan za usklađivanje ciljeva vaše firme i njenih zaposlenih. To su vrednosti. Vrednosti su šire i opštije od ciljeva i kao takve imaju moć da budu od presudnog značaja za to kako će vaši zaposleni doživljavati svoj posao. Ako je cilj željena destinacija, onda su vrednosti sve ono što pomaže da se do tog cilja i stigne.

Vrednosti su sve ono čega se vaša firma pridržava u svom poslovanju: korektni i fer odnosi unutar firme, kao i prema spoljašnjim instancama (konkurencija, javnost, partneri, kupci).

Vrednosti diktiraju način na koji će vaši zaposleni pristupati svom poslu i kako će gledati svoju trenutnu poziciju: kao mesto odakle će pobeći prvom prilikom, to jest čim se ukaže bolja ili kao mesto na kom se osećaju uvaženo, poštovano, kao mesto na kom mogu da uče i da realizuju svoje potencijale. Ako su njihove sopstvene vrednosti, na primer, pošten i predan rad, oni će moći da se osećaju dobro samo u firmi koja i sama prepoznaje i neguje ove vrednosti.

Dobra vest je ta da to kakve će vrednosti biti negovane u vašem kolektivu u najvećoj meri zavisi upravo od vas. Zato, ako mislite da nemate velikog uticaja na to koji su ciljevi vaših zaposlenih, nemojte klonuti duhom, pošto na nešto još važnije definitivno imate, a to je način na koji će zaposleni doživljavati svoj posao i koliko će biti spremni da mu se posvete. Što, složićete se, nikako nije mala stvar.

Od lokalnog kanala do globalnog fenomena u okrilju TNT grupacije

Kanal 6 televizija, jedan od najgledanijih medijskih izvora u Bosni i Hercegovini i šire, s ponosom obilježava svoju desetogodišnju godišnjicu. 

Od skromnih početaka kao lokalna televizijska stanica, Kanal 6 je evoluirao u globalnu platformu s bogatim sadržajem koji obuhvata stotine filmova, serija i dokumentaraca. 

S preko milion redovnih gledatelja širom sveta, ovaj medij je postao nezaobilazni izvor informacija, edukacije i zabave.

Ali priča o uspjehu ne završava ovdje. Kanal 6 je dio TNT grupacije, koja je nedavno proslavila svoj 26. rođendan i koja danas predstavlja jednu od vodećih medijskih grupacija u BiH i regiji s dosegom od gotovo 5 miliona korisnika.

Ova impresivna medijska grupacija upravlja čitavim portfeljem medijskih izdanja, uključujući 80 različitih medija. 

prostamid - za zdravu prostatu

Pored Kanal 6, TNT grupacija ima dva radijska brend TNT Radio i Narodni radio sa mrežom od 7 lokalnih radio stanica u BiH, 75 digitalnim medijima u regiji, i marketing agencijama Milton Media Srbija  i Info Adria Hrvatska. S uredima u BiH, Srbiji i Hrvatskoj, TNT grupacija i Kanal 6 postavljaju standarde u medijskom prostoru.

Kanal 6 – Srce Bosne


kanal 6

Ponuda Kanal 6 sada je proširena i dodatnim tematskim kanalima: Sevdah TV, koji čuva i promoviše muzičku baštinu; TNT Kids TV, kanal koji je posvećen obrazovanju i zabavi naših najmlađih; i DP televizija, koja je usmjerena na strano tržište. 

Pored ovih već uspostavljenih kanala, u skorijem periodu planiraju se još dva inovativna televizijska kanala koji će, bez sumnje, dodatno obogatiti medijsku scenu.Ova desetogodišnja godišnjica je prilika za osvrt, ali i za pogled ka budućnosti. “Deset godina je dug period, ali za nas je to tek početak,” izjavljuje tim Kanal 6 i TNT grupacije. 

“S entuzijazmom gledamo ka budućnosti, spremni da i dalje postavljamo standarde u medijskoj industriji.” Hvala što ste dio ove rastuće i izvanredno uspješne medijske priče.